יותר מ-25 שנות ניסיון בדיני עבודה, הטרדה מינית בעבודה, אפליה.

יותר מ-25 שנות ניסיון בדיני עבודה, הטרדה מינית בעבודה, אפליה.

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אפליה בקבלה לעבודה

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על מעסיק להפלות עובדת בשל הריונה. אסור להפלות בקבלה לעבודה, כלומר לסרב להעסיק עובדת כי היא בהריון, וכך אסור לפטר אשה, או לעשות הרעת תנאים בעבודה, בגלל ההריון.

מועמדות לעבודה מרגישות נוח לספר בראיון העבודה שהן בהריון. נכון, החוק מתיר להן לספר על ההריון בחודש החמישי, אין חובה להודיע בראיון העבודה על ההריון, אבל יש כאלה שנוח להן יותר להיות כנות בעניין הזה, שלא יגידו אחר כך לא סיפרת.

אפליה בקבלה לעבודה

המועמדת סיפרה בהגינותה על הריונה, הליכי קבלתה בוטלו

אני מייצגת מועמדת כזו, שהתראיינה לתפקיד מנהלת חשבונות בחברה גדולה ומוכרת. בראיון הראשון היא לא אמרה דבר, ורק לאחר שהליכי הקבלה התקדמו וכל שנותר היה להיפגש עם המנהלת, היא החליטה שרוצה להיות "בסדר" ולהודיע. באותה נשימה אמרה שתהא מוכנה להירתם גם בחופשת הלידה.

תביעה שהיגשתי בשם עובדת: הליכי הראיון הופסקו מיד לאחר שאמרה שהיא בהריון

העובדת טענה שהליכי הראיון הופסקו כי אמרה שהיא בהריון. זאת לאחר שכבר נקבע לה ראיון עם המנכ"ל והיה נדמה שאוטוטו מתקבלת לעבודה. היגשתי תביעה, המעסיק הכחיש את הטענות בכתב ההגנה. לאחר דיון בבית הדין התנהלה הידברות בין באי כוח הצדדים והמעסיק הסכים על תשלום פיצוי כספי ששיעורו חסוי בהסכמת הצדדים בהסכם הפשרה.

באותו רגע המעסיק ביטל את הליכי הקבלה. העובדת הגישה באמצעותי תביעה לבית הדין לעבודה על אפליה בקבלה לעבודה. הטענה המרכזית של העובדת: אלמלא הודיעה על הריונה, היתה מתקבלת לעבודה והמעביד שקל שיקול פסול. התיק הסתיים בפשרה כספית.

בפסקי דין שניתנו לאחרונה  נפסקו פיצויים בסכומים גבוהים ביותר נגד חברות שלא קיבלו לעבודה מועמדת בשל הריונן.

שוויון הזדמנויות

אמירות סטראוטיפיות בראיון עבודה די באמירה מפלה, למשל כי "נשים לא מתאימות לתפקיד", כדי להטיל על מעסיק פיצוי עונשי

בסופו של דבר מועמדותה של פלוטקין נבחנה אך ורק לעבודה בין כותלי המשרד. כתב ידה הופנה לחוות-דעת גרפולוג, שציין בחוות-דעתו בין היתר, כי פלוטקין מנהלת תחרות עם גברים "במגמה להוכיח עליהם את עליונותה". חוות-הדעת של הגרפולוג הייתה שלילית, והמועמדת לא התקבלה לעבודה. במקומה התקבלה אשה.

פסק הדין המנחה בעניין אפליה בקבלה לעבודה ובכלל הוא פסק הדין בעניין שרון פלוטקין ושדולת הנשים נגד אחים אייזנברג בע"מ. פלוטקין נענתה למודעת "דרושים" לפיה דרוש למעסיק איש/ת מכירות. בעת הראיון הסביר לה המנהל, כי קיימות שתי משרות פנויות. האחת, של איש מכירות שעיקר מלאכתו מחוץ למשרד, והאחרת, של מי שעובד בתוך המשרד. פלוטקין הביעה את רצונה לעבוד כאשת מכירות מחוץ למשרד, בשל תנאי ההעסקה המשופרים של משרה זו, אולם, הוסבר לה באופן חד-משמעי, כי נשים לא מתאימות לתפקיד זה, בעיקר עקב השעות הארוכות הנדרשות מחוץ למשרד.

אז מה אם התקבלה אשה? עדיין זו אפליה

נקבע שהיתה אפליה למרות שבסופו של דבר התקבלה תחתיה אשה, בית הדין הארצי קבע כי די בשאלות בעלות אופי סטריאוטיפי בעת ראיון אישי או בטופסי הזמנה למכרזים כדי להטיל אחריות על מעביד פוטנציאלי. לא משנה אם כוונתו של המעביד היתה טובה ואם כלל לא התכוון להפלות. בית הדין הטיל על המעביד פיצוי כספי עונשי בסכום של 50,000 ש"ח.

"אני הולכת היום לראיון עבודה וחוששת שידחו אותי כי אני אמא לבן שנתיים וחצי. מותר לשאול אותי בראיון על מצבי המשפחתי? אם יש לי ילדים? אם אני מתכננת עוד? אם לא, מה כדאי לעשות אם השאלות האלה עולות בכל זאת? לסרב לענות?"

כך נשאלתי (וביקשתי מהשואלת רשות לכתוב על כך מאמר).

מי לא מכירה. בראיון העבודה הראשון שלי לאחר שקיבלתי רשיון עריכת דין בשנת 1995, ישב מולי עורך דין צעיר. זה היה במשרד ברחוב רוטשילד. אני רואה שאת אמא לילדה בת שנתיים, הוא אומר, אז מתי עוד אחד. מה עונים? עברו 20 שנה ואין לי תשובה. מעמידים אותו על מקומו? מכחישים רצון להרחבת המשפחה? התחמקתי, גמגמתי, כנראה הסמקתי.

למרבה השמחה גם לא התקבלתי.

מי רוצה לעבוד שם בכלל. במקום העבודה הבא שאליו פניתי אמרו לי שמצטערים כבר המקום נתפס. אחרי כמה ימים מתקשרים אליי, ואומרים לי שבעצם יש תקן. למה? כי העובדת שהתקבלה הודיעה שהיא בהריון, אז אמרו לה שהיא תהיה לפי שעה או עובדת זמנית, מאוד כעסו עליה. וכך התפנה לי מקום. ארבעה חודשים הייתי שם ואז עזבתי והתחלתי לעבוד בדיני עבודה.

אז מה השתנה מאז?

שהיום יש פסיקה די חד משמעית שלפטר בתחילת הריון זו אפליה, שלשאול שאלות על הריון בראיון עבודה זו אפליה. הפסיקה גם קבעה שעובדת לא צריכה לספר בראיון העבודה שהיא בהריון.

ומה לא השתנה? שאלות המעבידים. אז מה העצה שלי כעורכת דין לנשים מתראיינות? להעמיד את הבוס על כך שזו לא שאלה רלוונטית? להכחיש הריון קרוב? לא, זו לא יכולה להיות עצתי. להתחמק באלגנטיות? זה הכי קרוב למה שאני יכולה לחשוב. להקליט ראיונות עבודה? אולי. אז מה נשיג בזה, יהיו עוד פסקי דין, אבל אני לא רואה שפסקי הדין האלה גורמים למעבידים להפנים שאמהות הן חלק משוק העבודה, ושכן עובדות יכולות להיות גם עובדות טובות וגם לרצות ילדים.

אם אני יכולה בכל זאת לתרום לדיון הזה הייתי אומרת כך. לכו לראיונות, שדרו ביטחון עצמי ביכולותיכן, אל תרגישו "אשמות" שבקורות חיים כתוב שיש לכן ילד בן שנתיים שרוצה כבר אח, או אחות, אל תתנצלו. אולי הביטחון שינשוב מאיתנו יגרום למעבידים לקבל אותנו. לא לשדר התנצלות או עובדת סוג ב'.

ולא, אני לא חושבת שצריך לנהל עימותים בראיונות עבודה (אסור לך לשאול את השאלה הזאת וכאלה). זה אולי יגרום לנו להרגיש צודקות, אבל בלי עבודה.

הרי מניסיון אנחנו יודעים שמה שצריך לעיתים זה את דריסת הרגל הראשונה במקום עבודה. אחרי שיכירו אותנו ויתוודעו ליכולותינו, לא ימהרו לפטר אותנו בגלל הריון או אמהות. ואם כן, אם ההריון יקרין על כל הווייתנו וישלח אותנו הביתה, אז מי צריך מעביד כזה. נמצא מקום יותר טוב.

פוסטים קשורים